WIELKA SZANSA DLA REGIONU | A BIG CHANCE FOR ZAMOŚĆ
Dodane przez MasterZMC dnia 07.10.2012 17:59
Firma AT-P AVIATION sp. z o. o. Antoniewski & Panas z Warszawy planuje otworzyć zakład produkcyjny nowoczesnych samolotów w podzamojskiej miejscowości Mokre. Spółka podjęła współpracę z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową im. Szymona Szymonowica w Zamościu, która kształci inżynierów na kierunku mechanika i budowa maszyn.
Rozszerzona zawartość newsa

Firma AT-P AVIATION sp. z o. o. Antoniewski & Panas z Warszawy planuje otworzyć zakład produkcyjny nowoczesnych samolotów w podzamojskiej miejscowości Mokre. Spółka podjęła współpracę z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową im. Szymona Szymonowica w Zamościu, która kształci inżynierów na kierunku mechanika i budowa maszyn.


Fot. at-3.com

Udziałowcami powstałej spółki są Tomasz Antoniewski, konstruktor samolotu AT-3, produkowanego w Mielcu oraz Przemysław Panas, właściciel firmy PANAS TRANSPORT, specjalizującej się w międzynarodowym transporcie ładunków specjalnych, ciężkich, ponadnormatywnych i ponadgabarytowych. Szefowie AT-P AVIATION zamierzają uruchomić produkcję nowoczesnych samolotów pasażerskich, zasilanych tym samym paliwem, które dostępne jest na stacjach benzynowych a nie specjalnym paliwem lotniczym. Pierwszym efektem prac wdrożeniowo-badawczych ma być maszyna o symbolu AT-6. To samolot czteroosobowy i dwusilnikowy, który będzie miał krótki dobieg i rozbieg, a w powietrzu osiągnie prędkość 170 knotów (ponad 300 km/h). Co niezwykle istotne, ten model będzie wyposażony w spadochron bezpieczeństwa, a także wylądowanie w wypadku awarii jednego z silników. Obecnie na rynkach światowych nie ma jeszcze tak nowoczesnego produktu jak planowany AT-6. Samolot powstanie w ciągu 3/4 lat, a całkowity koszt jego wytworzenia wyniesie ponad 10 mln zł, z czego 7 mln to środki pozyskane z Unii Europejskiej.

Właściciele firmy chcą, by ich fabryka powstała w Mokrem pod Zamościem. Planowana roczna produkcja to ok. 100 sztuk samolotów, dla których z pewnością znaleźliby się nabywcy zarówno we wschodniej, jak i zachodniej Europie, a może nawet w Stanach Zjednoczonych. Z procesem produkcyjnym wiązałoby się wprowadzenie nowych technologii i materiałów. Taki inwestor to wielka szansa na nowe miejsca pracy, skok technologiczny i rozwój przemysłu w regionie. W ramach podjętej przez AT-P AVIATION i PWSZ Zamość współpracy, studenci kierunku mechanika i budowa maszyn będą mogli odbywać w fabryce specjalistyczne praktyki i staże, a nabyte umiejętności dadzą im możliwość zatrudnienia w każdym tego typu zakładzie w dowolnym miejscu na świecie.

Koniecznością do powstania fabryki w Mokrem jest przekazanie przez wojewodę lubelskiego Jolantę Szołno-Koguc terenu lotniska w zarząd spółki samorządów (Miasto, Starostwo i Gmina Zamość). Spółka administrująca lotniskiem wybudowałaby betonowy pas startowy niezbędny do uruchomienia zakładu budującego samoloty. Decyzja wojewody ma zapaść w najbliższych tygodniach.


Mateusz Sawczuk
„Skafander. Gazeta Akademicka” 2012, nr 8 (32), s. 3.





Przeczytaj też | Read more:
„Marek Szufa idzie w górę!” | „Marek Szufa is going to rise once again!”